مونت بلیارد نژادی از گاوهای شیری قرمز از منطقه مونت بلیارد در شرق فرانسه است. این دام عمدتاً برای تولید لبنیات و به ویژه برای تهیه پنیر استفاده می شود. این حیوانات از نژاد ردپاید بوده، سرهای سفید و شاخهای کوتاه دارند. گاوهای بالغ 600 تا 700 کیلوگرم وزن دارند و قد آنها تقریباً 145 سانتی متر می باشد، درحالیکه وزن گاوهای نر بالغ به 900 تا 1200 کیلوگرم می رسد.

به دلیل داشتن سطح  بالای انواع کپا کازئین  BB، شیر این دام بیشتر در تولید پنیر پنیر به کار می رود. از نظر لبنیاتی، تولید شیر این دام کمتر از هولشتاین مدرن می باشد، اما طول عمر و باروری بهتری نسبت به هولشتاین دارند.

گاوهای مونت بلیارد عمدتاً شیری هستند، اما نسبت به گوشت گاو هلشتاین دارای ویژگی های گوشتی بهتری هستند. نزدیک به 400000 مونت بلیارد شیری در فرانسه با متوسط ​​شیردهی بالغ بر 7486 لیتر با چربی 9/3٪ و پروتئین 45/3٪ وجود دارند. پروتئین شیر این گاو از نوعی است که برای تهیه پنیر مناسب است و بعضی از گله ها برای تهیه شیر به این منظور از رژیم غذایی مبتنی بر یونجه تغذیه می شوند. گوساله های نر ارزش بیشتری نسبت به هولشتاین دارند. این نژاد در بسیاری از کشورها رواج یافته و به دلیل تلاقی نژاد با هولشتاین برای افزایش طول عمر و باروری محبوبیت زیادی پیدا کرده است.